Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Saturday, June 18, 2011

Budak Kudus

sumber : google
niela lencana sekolah i dolu-dolu.....

dulu dulu sebelum masuk sekolah darjah 1
abah pesan
suh jadi ketua darjah
mama pesan
duduk diam-diam
jangan berjalan
jangan bising
jangan lawan cakap cikgu
dah abah mama pesan macam tuhh saya pon ikut jaa..dok diammm sangattt...cikgu suruh buat apa semua buat..patuhhh

hari kedua persekolahan kalo tak silap saya
Guru kelas saya Cikgu Halimaton (garanggg kott) bersuara..
Dia tengok ke arah tempat duduk saya barisan belakang jugak
dia panggil budak lelaki tu

"Fauzu Radzi (dah kawen..cepat betol jodoh dia)..mai ke depan"

budak tuh pon nyong nyongg ke depan kelas..
saya pandang je dia dengan mata berkelip-kelip..muka kudus..
lepas tuhh saya nampak Cikgu Halimaton pandang keliling kelas..mata dia ke sana sini..lepas tuh dia berenti menatap lama ke arah saya..saya tengok dia..
dia panggil nama saya

"Siti Syafiqah..mai ke depan"

dengan muka kudus dan tulus serta comel jugakk saya ke depan kelas..
sekarang saya kat depan kelas bersama Cikgu Halimaton dan jejaka hot darjah 1..Fauzu Radzi (tipuu gila..darjah 1 mana taw hot ka dakk...suma orang nampak sama ja..nsem tak nsem sama ja muka..muka kuduss)

"Ok...hari ini cikgu nak bagitaw kepada kamu suma..

mata-mata kudus budak darjah 1B memandang cikgu Halimaton dengan suspennnnnn sekali..jantung berdegup kencangg...ok tipu...saya tataw depa semua nie amik port ka dak cikgu cakap

.....Fauzu Radzi akan menjadi Ketua Darjah dan Siti Syafiqah akan menjadi Penolong Ketua Darjah..saya harap kamu semua akan memberikan kerjasama kepada mereka berdua.."

Hati saya menjerit..memberontakk
"whatttt???????????Penolong Ketua Darjah....mana boleh macam nie....aku nak jadi Ketua Darjah!!huh.."
memang masa tuh tak puas ati gila kaw-kaw punyala tapi masih waras..teringat mama cakap jangan lawan cakap cikgu..

Masa tuh saya tak senyum pon rasanya..masih dengan muka kudus dan blur...tak paham kenapa mesti jadi Penolong Ketua Darjah...macammana nak balik bagitaw abah nie..
Cikgu Halimaton suh balik tempat..kami pon balik ke tempat masing-masing..tapi satu hari tuh memang saya rasa terbeban sangatla..terngiang-ngiang kata-kata cikgu Halimaton tuh..Penolong Ketua Darjah-Penolong Ketua Darjah - Penolong Ketua Darjah-

...........................................................................

Balik umah dengan tak sabarnya..Saya balik bagitaw abah nangis-nangiss...

" Abah...adek tak dapat jadi Ketua Darjah..cikgu kata adek jadi Penolong Ketua Darjah......!!"

ya..saya menanges..tak tahan dari sekolah tadi lagi..sebab ego tak maw menanges dalam kelas..
Hampa betul bila tengok reaksi abah,mama,kakak,abang dan abangah...
(tak silap saya semua ada masa tuh)
Semua orang gelakkan saya...saya jadi lagi blur...
Abah cakap takpala jadi Penolong Ketua Darjah pon...jadi jugakk..lepas tuh saya dah tak nanges dah lepas abah pujuk-pujuk..

"Abah..Penolong Ketua Darjah tuh apa?"
"Tolong cikguu...angkat buku.."

ooOOOoooo....baru saya paham Penolong Ketua Darjah tuh apa..tapi rasanya macam tak pernah pon tolong cikgu angkat buku...atas nama ja..budak Darjah 1 kan..bukan taw apa sangat..tapi budak Darjah 1 sekarang dah tak macam kita dulu..advanceee

Nota Hati : Darjah 3 jadi Penolong Ketua Darjah yang gila jawatan..eksen gilaaaa

8 budak baek komen:

Basyirah Abd Rahman said...

kah3.. comeynye hang pikah.. ingat lagi kisah dahulu kala ;p
hai penolong ketua darjah.. ;o)

pikah yang baik said...

haha..tuh belom cita kes surat menyurat dgn cousin di KL :P

Hanis Azla said...

nasib cikgu bagi jawatan juga.. klu tan tentu lagi haru jdya kan.. he..he.. Salam kenal yer..

pikah yang baik said...

hee..taw xpa...sala kenal jugak ^__^

.Dilla Nur. said...

ehem2... hahaha... :p

pikah yang baik said...

hai dila!u 1A,,i 1B.. :)

Gadis Misteri lagi :) said...

aku taktau sepa tapi aku baca post ang nih, aku nak gelak kaw33 hahahahha. pandai noh ang wat cita. wat cita kat aku skali? ang ingt dak surat ang soh aku simpan tu. ang kta slagi kita kwn ak kna simpan surat tu. ampeh. besurat2 plak.dlu aku simpan, betaun jugakla.. aku pun ikott. haha las3 xtau la ilang mna. mgkin msa ilang tu dah konfiden kita akan kawan selamanya.. insyaAllah.....

pikah yang baik said...

huhu..sedeyhnya kisa kita dua..tapi awat hang misteri sangatttttttttt

Related Posts with Thumbnails